صفحه در حال بارگذاري ....
اطلاعاتي درباره سايت جغرافياي انساني قاين جغرافياي فرهنگي قاين جاذبه هاي توريستي قاين تاريخچه قاين جغرافياي طبيعي قاين بازگشت به صفحه اصلي سايت

 

: جاذبه های زیارتی


  • امام زاده زید النار (ع)آفریز

  • روستای آفریز مرکز دهستان آفریزبخش سده شهرستان قاینات در فاصله 50کیلومتری جنوب غربی قاین واقع شده است . روستای آفریز به علت وجود مرقد منور امام زاده زید الناراز گذشته تاکنون مشهور بوده و احتمالا قبل از ورود امامزاده بسال 203ه-ق دایر بوده در عصر شاه اسماعیل صفوی بدلیل توجه وی به بارگاه امام زاده بر اهمیت و رونق آفریزافزوده شده است .
    زندگینامه امامزاده زید النار
    شمار فرزندان امام موسی کاظم (ع)مانند اکثر موضوعات تاریخی مسلم نیست آنچه که اکثر علمای انساب مورد تاییدشان است . سیزده پسر از ایشان دارای اعقاب بوده اند . پنج نفر که اولادشان قلیل است شامل عباس .هرون .اسماعیل . اسحاق .حسن چهار نفر که اولادشان در عدد متوسط است شامل زید النار.عبیدالله .حمزه و بالاخره پنج نفر که اعقاب کثیر دارند :امام علی الرضا .ابراهیم . مرتضی. محمد عابد . جعفر.
    زید النار وقتی بر بصره مستولی شد خانه های بنی عباس را بسوخت ونخلستانهای ایشان را آتش زد و بدین سبب او را زید النار گفتند آخر او را گرفته به مرو بردند و به زهر مامون شربت شهادت چشید و او را از چهار پسر عقب بود. حسن و اولاد او در قیروان مغربند و حسین محدث را عقب هست به قزوین و جعفر به ارجان و بنوالمکارم از نسل موسی الاصم بن عبدالله اند.
    ارادات شیخ ابوالمفاخر به امام زاده زید النار
    این بقعه مبارکه همواره مورد توجه علماءاین دیار بوده به طوریکه تاریخ ارادت ابو محمد حسن بن منصور قاینی مشهور به ابوالمفاخر به این آستانه را مسطور داشته است . شیخ ابوالمفاخر (547-510)به علت شهرت و آوازه علمی از طرف سلطان بهرام شاه غزنوی به غزنین فراخوانده و به سمت نخست وزیری بر گزیده شد.
    وی در شهر غزنینن خانقاه با شکوهی که دارای دارالقضا(دادگستری)دارالشفا(بیمارستان)مدرسه کتابخانه و آشپزخانه بود بنانهاد که به خانقاه زیدیه شهرت یافت زیرا به زیدبن موسی (ع)علاقه زیادی داشته و هرچه داشت از فیض وجود زید که در آفریز قاین مدفون است میدانست ارادت شیخ ابوالمفاخر به زید النار در کتاب سه رساله در علم رجال نیز مسطور است .
    این آرامگاه بر اساس یکی از کتیبه های موجود در زمان شاه عباس صفوی و درسال 1020ه-ق نوسازی شد. بعدها در زمان امیر علم خان حشمت الملک مجددا تعمیر و بازسازی گردید.
    داخل ضریح یک قندیل اهدایی خاندان خزیمه (در عصر نادر شاه افشار)بوده که کتیبه روی آن این مسئله را با شعری بیان می کند .
    امامزاده زید بن موسی دارای سه کتیبه سنگی تاریخی می باشد:
    کتیبه شماره 1:
    این کتیبه بناست و بدین لحاظ در حوادث گوناگون روزگار آسیب زیادی دیده است که انتقال مطالب آن را غیر ممکن ساخته است . این کتیبه در سمت چپ ورودی بناوبه شکل عمودی در دیوار نصب شده است . که به لحاظ احترام وتقدیسی که مردم برای آن قائل بوده اند روی آن دست می کشیده اند که باعث سائیده گی هر چه بیشتر آن شده است . قدمت آن احتمالا مربوط به سالهای 510هجری قمری باشد که بناتوسط ابومحمد الحسین بن منصور قاینی تعمیر و بازسازی شد.
    کتیبه شماره 2:
    این کتیبه در سمت راست ورودی بنا در دیوار نصب شده است . مربوط به اوایل قرن نهم هجری بوده است .
    کتیبه شماره 3:
    متن کتیبه به این شرح است :بنای این ایوان عالی مزار فیض آثار امامزاده عالمیان زید بن موسی را در زمان پادشاه جمجاه ملائک سپاه . عباس . حیدر حسینی به اتمام رسانید .
    در حال حاضر 52دانگ آب وقفی به استناد وقفنامه های موجود متعلق به این امامزاده می باشد و شایسته است که در حفظ و حراست ازآن توجه شود .

     

  • زیارتگاه امام زاده عبدالله (ع)در کارشک

  • امام زاده عبدالله فرزند موسی الجون می باشد . مادر امامزاده عبدالله ام سلمه دختر محمد بن طلحه بن عبدالرحمن بن ابی بکر بن ابی قحافه بود. عبدالله بن  موسی معروف بود به بصری و همچنین او را شیخ صالح و شیخ رضا می نامیدند .مامون می خواست اورا ولیعهد سازد ابا نموده بگریخت و در بادیه اقامت نمود تا همانجا دعوت حق را لبیک اجابت نمود .
    وفات امامزاده عبدالله
    عبدالله بن موسی پیوسته متواری بود تا اینکه در زمان متوکل از جهان رفت . احمد بن سعید بن عندس ازمحمد بن سلیمان زینبی روایت کرده که بعد  از چهارده روز چون خبر مرگ عبدالله و احمد بن عیسی را به متوکل دادند بسیار خوشحال شد زیرا وی از آن دو به شدت می ترسید .
    بنا به نقل قولهای محلی که سینه به سینه از اجداد و نیاکانشان نقل می نمایند عبدالله بن موسی در میان قبایل عرب در آبگاه خدری بطوراختفاء زندگی می کرد تا اینکه در سال 247هجری قمری بر اثر بیماری رحلت فرمود. بنا به وصیت ایشان جنازه را بر شتری نهادند تا هر جا شتر زانو بزند مدفن ایشان باشد. شتر پس از طی مسافتی درمحلی نزدیکی دشت بیاض توقفی کوتاه نمود و دو مرتبه بلند شد و به راهش ادامه داد. این مقام هم اکنون به قدمگاه شهرت دارد. در نهایت شتر درمحل روستای کارشک توقف و جنازه ایشان درمحل فعلی به خاک سپرده شد.
    از جمله شخصیت های مدفون در کنار امامزاده می توان به مولانا ولی دشت بیاضی .آخوند ملا علی خراشادی. امیر خلیل . امیر حسین . دختر ولی دشت بیاضی و دختر امان الله خان همسر مرحوم اسدی تولیت آستانقدس اشاره نمود.

     

  • امامزاده سعدالله (ع)شاهرخت

  • در بین فرزندان بلا فصل امام موسی کاظم (ع)سعدالله نبوده اما چون در گذشته معمولا واسطه ها حذف می شد واحفاد ونوادگان مستقیما به امامان بزگوار منتسب می شده اند به واقع سعد الله از احفاد موسی بن جعفر (ع) می باشد.
    برای زیارت این بقعه مبارکه از تمامی روستاهای منطقه زیر کوه و عمدتا از شاهرخت. آبیز.اسفاد.دارج.تجنود.حاجی آباد .بمرود.بارنجگان .چشمه بید و همت آباد مشرف می شوند . ایام زیارت اغلب شبهای جمعه ویژه روزهای تاسوعا.عاشورا و ایام شهادت حضرت علی (ع)است که هیئت های عزاداری به مزار می آیند .

     

  • مزار شاسکوه ومیلاکوه

  • مرحوم آیتی درکتاب بهارستان چنین می نویسد :سه نفر از سادات موسوی بر ذروه آس کوه و یک نفر بر ذروه کوه میلان آسوده اند و اینجمله از عمال خلفای عباسی فراری و در جبال وصحاری متواری گردیده بالاخره قضا و قدر ایشان را به محال زیر کوه کشانیده و روزی چند در چهار گنبد افین (در خانه شیخ رجب محدث افینی )بسر برده واز آنجا بکوه فوداب وآس کوه ومیلان پناهنده شده که دیگر کسی از سرنوشت آنها با خبر نشد.
    مزار شاسکوه ومزار میلاکوه در بلند ترین قله شاسکوه واقع شده رفتن بدان محل با توجه به صعب العبور بودن راه بسیار مشکل است و چون هوا خیلی سرد است تنها در تابستان اندکی زایر دارد. بر فرازکوه دو حوض بنامهای کوثروجمجمه بوده که اطراف آن حصار کشی شده و از کف این حوضها آب بالاآمده و آب مورد نیاز زایران تامین می شود.

     

  • امام زاده داود کلاته مزار زهان

  •   روستای کلاته مزار که مزار امام زاده داود در جوار آن قرارگرفته در دهستان زهان بخش زهان شهرستان قاینات قرار دارد. تپه مزار در خاور آبادی است که به قله فوداب نیز مشهورمی باشد به مناسبت قرار گرفتن بر روی کوه فوداب به مزار فوداب نیز معروف است .مزار نسبت به روستاهای مجاور حدود 300متر بلند تر است . این ارتفاع زیاد چشم انداز جغرافیایی بسیار زیبایی بدان داده است . در شرق مزار بنمرود در شمال بایمرغ در جنوب سارجین وشیرگ قرار گرفته است مزارع زیبای زرشک در امتداد دره رودخانه زهان جلوه جالبی ایجاد نموده است فاصله مزار تا قاین 110کیلومتر و تامرکز بخش زهان 12کیلومتر می باشد.
    شجره نامه امام زاده داود
    امامزاده داود با اسامی مختلف درمتون تاریخی از آن به نامهای مزار فوداب .مزار شیرگ .مزار امام زاده داود. مزار شاه سلیمان رضا.شاهزاده داود. و سلطان حسین یادشده است .
    مجموع شواهد تاریخی و تحقیقات محلی می توان نتیجه گرفت که به احتمال زیاد امام زاده داود از نسل عبیدالله بن الحسن بن عبیدالله بن العباس بن علی(ع)باشد.

     

  • مزار نور پیشبر

  • مزار نور یا مسجد النور پیشبر واقع در روستای پیشبر از توابع بخش زیر کوه و115کیلومتری شرق قاین قرار دارد . برخی از شبها و ایام مبارک انواری از جانب شاسکوه به سمت مزار حرکت نموده وقتی به بالای این مکان می رسد پخش ومحومی گردد.
    مدرک مستند و مدللی که گویای موضوع خاص باشد بدست نیامده برخی بر این باورند که به هنگام فتح قهستان در نبرد بین اعراب و زرتشتیان ایرانیان در این مکان جمعی از مسلمانان شهید شدندکه در پایین دست مزار فعلی که از قدیم به قطعه شهداءمشهور بوده مدفون می باشند . روستای مولید با درختی کهنسال سرو به قدمت بیش از 1500سال احتمالا مقر آتشکده زرتشتیان بوده است .

     

  • امام زادگان حسن و افضل کمیران

  • روستای کمیران تابع دهستان آفریز از بخش سده شهرستان قاینات در فاصله ی 83کیلومتری از قاین واقع شده که از طریق جاده فردوس به سه راهی روم به مرکز شهرستان ارتباط می یابد . از این مسیر 75کیلومتر آسفالته و هشت کیلومتر حدفاصل قومنجان تا مزار خاکی است .
    مزار کمیران تا 130سال قبل هیچ گونه آثاری نداشت بنای اولیه مزار به توصیه امام زادگان که در عالم رویا به فردی بنام علیرضا از روستای تیغدر دستور می دهند ساخته می شود.
    بنای اولیه ساختمان در سال 1313با خشت وگل ساخته شد و بنای فعلی مزار بعد از انقلاب مرمت و بازسازی گردید.

     

  • امامزاده زید فرخ آباد

  • مقبره این امامزاده در محله فرخ آباد جنب گلزار شهدای شهر قاین قرار دارد . زید بن موسی از احفاد موسی بن جعفر(ع)بوده بنای امامزاده زید فرخ آباد پس از تخریب بنای قبلی در سال 1370بازسازی شد.

     

  • مقبره شاهزاده حسین در قاین

  • این بنا فعلا مخروبه ایست در 300متری جنوب شرقی مسجد جامع قاین مرحوم آیتی در بهارستان می نویسد :در سال 874هجری وقتی سلطان حسین بایقرااز فتوحات فارغ شد و هرات را مرکز حکومت خود قرار داد.سه پسر از فرزندان شاه سلطان حسین بایقرا به نامهای محم معصوم میرزا .ابراهیم حسین میرزا و حیدر میرزا که هریک مدتی در قاین حکومت کردند هر سه در محل مزار شاهزاده حسین دفن می باشند اینکه آیا شخصیت دیگری هم د راین محل دفن گردیده نامشخص می باشد و شاید بهمین دلیل به مزار شاهزاده حسین نامگذاری شده باشد .

     

  • مزار چهار گنبد افین

  • وجه تسمیه نام مزار بدلیل داشتن چهار گنبد کوچک آن می باشد این مزار کتیبه ای با خط کوفی داشته که به بهانه خواندن آن را به تهران بردند و نیاوردند . این کتیبه ارزش تاریخی زیادی داشته زیرا در سال 338هجری نوشته شده بود .
    مرحوم آیتی بر اساس کتاب عمده الطالب فی انساب آل ابی طالب آورده ورود عمر بن داود که باچند واسطه نسبش به حضرت عباس بن امیرالمومنین می رسد به قاین تایید شده این کتیبه را مربوط به عمروبن داود دانسته اند تاریخ کتیبه 338ه-ق را نشان می دهد و با توجه به معرفی امامزاده داود احتمال می رودکه ایشان فرزند امازاده داود باشد.

     

  • مزار رایک ورزگ

  • این مزار در 2کیلومتری شمال روستای ورزگ قرار داشته علت نامگذاری آن به رایک بدلیل قرار گرفتن مزار در مزرعه رایک است . از مشخصات صاحب قبر و تاریخ دفن وی اطلاعی بدست نیامد این بنا از لاشه سنگ وگل ساخته شده و گنبد آن دایره ای و از آجر وسنگ و گچ است و تمامی خانه های مسکونی اطراف آن خراب شده وتنها این بنا باقی مانده است از مجموعه 6سنگ قبر داخل مزار تنها یکی سالم مانده وبقیه شکسته و یا آسیب دیده است .
    آنچه در مجموعه رایک دیده می شود وجود دواحتمال را می دهند یا این محل در دوره تیموری و صفوی آباد بوده و عده زیادی ازمردم در آنجا سکونت داشته که حضور بزرگان و دانشمندان در کتیبه ها این موضوع را به اثبات میرساند.
    واحتمال دیگر اینکه منطقه درگیر یک جنگ خونین بوده و عده زیادی از فرماندهان و شاهزادگان در آنجا کشته و د رهمان محل دفن شده اند.  
    آنچه ازمضمون این کتیبه ها مستفاد می شود چندین نفر از شخصیتها در این محل دفن می باشند . یکی از این سنگ قبرها متعلق به خواجه میرک حسینی که در عصر صفویه از امراء و شاهزادگان بوده و دیگری امیر سلطان حسین الرجومی در سال 784مدفون شده است .

     

    لينكهاي جغرافیای گردشگری

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    | تاريخچه | زعفران | زرشك | قلعه كوه | ابوذر | مسجد جامع | ابوالمفاخر | قاين 86| يادگار قديم | درباره ما |

    Send mail to ghahraman co with questions or comments about this web site.
    Copyright © 2007